Hvad laver en lærer?
Lærerens opgave er at skabe læringsmiljøer og fællesskaber, hvor børn og unge kan trives, lære og dannes som myndige borgere. Arbejdet med eleverne sker altid i et tæt samarbejde med kolleger og forældre. Læreren har derfor en vigtig opgave i at skabe stærke relationer og kommunikere på tværs. En central del af lærerens arbejde er derudover at tilrettelægge og formidler faglig viden. Det sker med afsæt i lærerens kendskab til forskellige målgruppers motivation og læringsstrategier og med udgangspunkt i pædagogiske og didaktiske refleksioner og evnen til at lede et klasserum
Hvordan lærer du bedst - når lærerens undervisning motiverer og skaber læring hos eleven
Et læringsforløb til fagpakken Psykologi C og Samfundsfag B
Der er udviklet to forskellige læringsforløb, der begge giver eleverne indblik i lærerens rolle og opgaver i skolen, fx i forhold til skolens dannende og socialiserende funktion, gruppedynamik og læreren som rollemodel.
I forløbene er der et særligt fokus på lærerens undervisningsopgave, dvs. lærerens arbejde med at forberede, gennemføre og evaluere faglig undervisning.
I forløbene introduceres eleverne til teoretisk viden om, hvad der fremmer og hæmmer læring og motivation, og hvordan disse begreber har betydning, når læreren skal tilrettelægge sin faglige formidling. Hf-eleverne møder i det ene forløb også lærerstuderende, der fortæller om lærerens opgave og ansvar i mødet med elever og erfaringer med at tage rollen som lærer på sig.
Som en central del af forløbene udvælger og udvikler hf-eleverne en læringssekvens, der tager afsæt i det samfundsfaglige kernestof og skal formidles med udgangspunkt i en valgt læringsstrategi. Hf-eleverne afprøver deres læringssekvenser i praksis i undervisningssessioner eller i brobygningsforløb med udskolingselever.
HF-eleverne reflekterer over, hvordan det opleves at lede et klasserum og formidle et fagligt stof med hensyntagen til elevernes forudsætninger, tilgang til læring og motivation
Kernestof
Psykologi C
Kognition og læring, herunder:
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Det praksis- og anvendelsesorienterede og professionsrettede perspektiv
Samfundsfag B
Identitetsdannelse og socialisering, men som genstandsområde kan det være alle kernestofområder
Det praksis- og anvendelsesorienterede og professionsrettede perspektiv.
Karrierelæring
Opbygning og omfang
Der er udviklet to læringsforløb målrettet lærerprofessionen.
Læringsforløb A har et omfang på i alt 12 moduler
Forløbet kombinerer oplæg og videomateriale om lærerprofessionens, besøg af lærerstuderende og elevernes individuelle arbejde med at udvikle læringssekvenser. Undervejs og forud for afprøvning af den udviklede undervisningssekvens i en lokal skoleklasse, gives der feedback til eleverne.
Både i mødet med den lærerstuderende og i den konkrete undervisningssituation, som eleverne gennemfører, får eleven en reel oplevelse af lærerens arbejdsopgaver og ansvar og mulighed for at koble disse til fagenes psykologi- og samfundsfagets kernebegreber og metoder.
Læringsforløb B har et omfang på i alt syv moduler
Forløbet er gennemført i pædagog-lærer-fagpakken i samfundsfag og psykolog. Forløbet kombinerer faglige oplæg, video og arbejdet med forskellige idégenereringsværktøjer. Igennem forløbet får eleverne hermed indblik i, hvad der kendetegner lærerens opgave og hvordan læringstilgange og motivation har betydning for elevers udbytte af undervisning. Centralt i forløbet er elevernes egen udvikling og gennemførelse af korte læringsforløb, der bygger på principperne for Playful learning og er målrettet brobygningselever.