Hvad laver en pædagog?
Pædagogens opgave er at skabe relationer og rammer for børn, unge og borgeres trivsel, udvikling og dannelse, fx ved at understøtte deltagelse og medbestemmelse i meningsfulde fællesskaber. Pædagoger arbejder i dagtilbud, på skole- og fritidsområdet eller i specialiserede tilbud. På tværs af disse arbejdsområder observerer, beskriver og reflekterer pædagogen over individer og gruppers adfærd, så de i samarbejde med kolleger, børn, borgere og pårørende kan igangsætte interventioner eller aktiviteter
Den betydningsfulde anden - et professionsrettet undervisningsforløb med fokus på nutidens pædagog
Et læringsforløb til fagpakken Psykologi C og Samfundsfag B
I dette forløb får HF-eleverne indblik i en pædagogisk hverdagspraksis i flere forskellige pædagogiske arbejdsfelter. Eleverne får samtidig mulighed for at reflektere over hvilken betydning den professionelle pædagogiske praksis har for børn og unges trivsel og udvikling set i et psykologisk og et samfundsmæssigt perspektiv.
Eleverne arbejder med konkrete eksempler på problemstillinger i pædagogisk praksis og inviteres til at vurdere forudsætningerne for og værdierne i denne praksis. I tilrettelæggelsen af de enkelte moduler i samfundsfag og psykologi møder eleverne anvendelsesorienterede arbejdsformer. Her får de mulighed for, på baggrund af deres viden fra undervisningen i de to fag, at foreslå og simulere pædagogiske interventioner i hverdagssituationer fra børn, unges og voksnes liv. I forløbet er integreret praksisbesøg med eksempelvis oplæg af en leder eller pædagog og møder med borgere/brugere, børn og unge.
Kernestof
Psykologi C
-
Udviklingspsykologi
-
Identitet og personlighed
-
Kommunikation og konflikthåndtering
Samfundsfag B
Sociologi:
-
Identitetsdannelse og primær og sekundær socialisering
-
Sociologisk teori
-
Økonomi ifht. pædagogfagets samfundsmæssige rammebetingelser (fx pædagogers løn- og arbejdsvilkår)
-
Barnets lov
Opbygning og omfang
Forløbet gennemføres over fire moduler i psykologi og fire moduler i samfundsfag. Hver undervisningsgang dykker ned i en pædagogisk målgruppe: ‘udfordrede unge’ eller ‘børn i dagtilbud’ og sætter fokus på en pædagogisk problemstilling og pædagogens kernekompetencer, fx kommunikation og empati. Forløbet bringer teoretisk viden i anvendelse gennem casearbejde, professionsmøder og ekskursioner, videoanalyser af barn-voksen-interaktioner, mini forumspil og selveksperimenterende og reflekterende øvelser fx i forhold til kommunikation og emotionsregulering.