top of page
En sygeplejerske, der tager sig af ole patient

Hvad laver en sygeplejerske?

Sygeplejersken har indsigt i menneskets krop, sundhed og sygdom og varetager pleje, omsorg, behandling og vejledning af patienter. Sygeplejersken kan arbejde både på hospitaler, i kommuner og i private sundhedstilbud. Fælles for arbejdet er, at sygeplejersken skal kunne udføre, analysere og fortolke fx fysiologiske målinger og kommunikere dem til kolleger, patienter og pårørende, så de rette initiativer sættes i gang. Sygeplejersken har en koordinerende funktion og træffer i mødet med patienter og pårørende fagligt begrundede og etiske valg til gavn for patienten

Dit møde med Liv - en kræftpatient

Et læringsforløb til fagpakken Psykologi C og Biologi B

Dette læringsforløb er udformet som en case, der giver eleverne indblik i, hvordan sygeplejerskens faglighed bringes i spil og understøtter behandling og efterbehandling af kræftpatienter. I læringsforløbet møder eleverne patienten Liv. Hun har brystkræft og fået fjernet det ene bryst. Igennem forløbet er der fokus på at forstå sygdommen og mennesket bag.Eleverne præsenteres for en række data for patientens tilstand umiddelbart efter operationen og forholder sig til de værdier, der måles. I forløbet introduceres eleverne også for kræft som sygdom og forholder sig til genetikken bag patienten Liv herunder genetisk rådgivning til patienten,der er bekymret for sine børns risiko for at få sygdommen.

 

Eleverne arbejder med forskellige perspektiver på mennesker i sorg og krise. Hvordan oplever Liv det at være ramt af kræft, miste et bryst og være indlagt? Hvilke forsvarsmekanismer møder hun situationen med? Eleverne arbejder ligeledes med, hvordan den gode samtale mellem patient og sygeplejerske kan udforme sig. Det sker med afsæt i teorier om kommunikation og begreber som følelsesmæssig afstemning, ansigtsduetter, mentalisering og empati. Eleverne får indblik i og reflekterer over behandling i form af tilbud, der kan hjælpe patienten med sorgprocessen fx sorggrupper efter afsluttet behandling.

Kernestof

 

Biologi B

Cellebiologi & Mikrobiologi

Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af DNA og Proteiner

Genetik: herunder principper for nedarvning, proteinsyntese, mutationer

Bioteknologiske metoder og deres anvendelse

Åndedrætssystem og blodkredsløbet

​

Psykologi C 

Socialpsykologi: Kommunikation i sociale sammenhænge 
Udviklingspsykologi: Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Personlighed og identitet: Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

Opbygning og omfang

Læringsforløbet har et omfang på ni moduler og otte moduler i psykologi. Forløbet er bygget op omkring en case og undervisningen i begge fag er tilrettelagt, så eleverne både arbejder teoretisk, praktisk og oplevelsesbaseret med afprøvning og refleksion. Gennem besøg i SIM-lab på VIA University College, undersøgelser og test i laboratoriet, samt involvering af videomateriale får eleverne en virkelighedsnær oplevelse af sygeplejerskens arbejdsopgaver og ansvar og mulighed for at koble det til fagenes kernebegreber og metoder.

bottom of page